Geschreven door Zoe Milton,

Beste Microfoon Plaatsing Tips voor Theater

Als freelance geluidstechnicus heb ik een aanzienlijk deel van mijn tijd besteed aan het verbergen van microfoons bij artiesten voor theatrale evenementen en uitzending van producties. Ik heb het geluk dat ik op allerlei locaties in Engeland en daarbuiten kan werken met toneelstukken, opera, kinderprogramma's en films.

Microfoonplaatsing voor broadcast en theater biedt een unieke reeks uitdagingen in vergelijking met de microfoonplaatsing bij een concert of studio-opnamesessie; in belangrijke mate omdat traditionele plaatsing voor een optimale geluidskwaliteit zelden mogelijk is. Vaker wel dan niet, moet de microfoon in wezen verdwijnen, om de artiest niet te hinderen of om de totale productie niet af te leiden.

Er zijn een paar grondbeginselen die overwogen moeten worden voordat een microfoon aan een artiest bevestigt wordt, omdat plaatsing van de microfoon op het lichaam altijd een compromis is. Maar het is onze taak ervoor te zorgen dat de microfoon altijd dezelfde respons levert tijdens een optreden en op verschillende avonden van een productie. In dit artikel zal ik het proces dat ik volg voor mic-artiesten voor vocale versterking of opname behandelen.

Hier zijn enkele aanvankelijke vragen die ik stel bij het opzetten van een show

  • Wat is de artiest aan het doen?
  • Wat is de algemene show? Werken we aan een rock-'n-roll show of een Edwardiaans periodestuk?
  • Wat is de ontwerpesthetiek?

 

Je zou kunnen werken met dezelfde artiesten in meerdere scenario's, maar ze zullen waarschijnlijk zeer verschillende uitvoeringen geven. Vervolgens zal de manier waarop we de microfoons gebruiken ook heel verschillend zijn. Een shotgun microfoon is perfect esthetisch (en zeer noodzakelijk) als je werkt aan een show met een band op het podium. Als je show echter een periodestuk is waarvoor je alleen subtiele vocale versterking nodig hebt, wil je niet dat er een shotgun microfoon in het gezicht van elke acteur komt.

Andere productiedetails dan het gewenste geluid zullen uw microfoonkeuze al vroeg beïnvloeden. Bijvoorbeeld:

Wat hebben ze aan?

Hebben ze pruiken, hoeden, maskers of bizarre hoeveelheden haargel?

Al deze elementen (en meer) zullen van invloed zijn op de plaatsing van de microfoon en op welk moment tijdens de voorbereiding van de show microfoons aan de artiest kunnen worden aangepast. Het is een goed idee om de kostuumontwerper zo vroeg mogelijk te ontmoeten, om hen te laten weten dat je aan het nadenken bent over de plaatsing van een microfoon, zodat je met hen kunt praten over de grootte en vorm van de door jouw gekozen zender. Als bepaalde scènes een probleem zouden kunnen zijn voor een grotere zender, hoe eerder u weet, hoe beter; vooral als er budgettaire implicaties zijn.

Hoe fysiek is hun optreden?

Rommelen ze met hun haar? Rollen ze over het podium?

Je moet rekening houden met de lichamelijkheid van elke uitvoering wanneer je zowel de microfoon als de zender bevestigt. Cruciaal is dat je ervoor moet zorgen dat de microfoon en bodypack tijdens een bijzonder fysieke prestatie blijft zitten.

Ik ben ervan overtuigd dat goede communicatie de sleutel is tot een succesvolle, soepel lopende show. En hoewel draadloze microfoons maar een onderdeel zijn van het palet met tools van de sound designer, is het een gebied met geluid dat invloed heeft op vele andere afdelingen. Op een standaard dag zal ik praten met de make-up afdeling, de garderobe, de pruikenafdeling, de artiesten, stage management en de geluidsafdeling om ervoor te zorgen dat het werk wordt gedaan.

Consistentie is koning

Laten we, met enkele aanvankelijke vragen beantwoord, nu plaatsen wat we in de praktijk hebben geleerd met een voorbeeldscenario. Laten we er bij deze oefening van uitgaan dat de uitvoering niet een shotgun microfoon vereist. De oproep vraagt om een subtiele versterking delayed back naar de stem van de artiest.

De plaatsing van een microfoon op het lichaam brengt altijd een compromis met zich mee; er zijn vele afdelingen bij betrokken, en je kunt ze niet allemaal tevreden stellen. Om deze reden zal de microfoon niet precies zijn waar je sound designer voor zou kiezen in een ideale wereld. Om het geluidsteam tevreden te stellen, moet je ervoor zorgen dat de microfoon elke keer consistent wordt geplaatst. Op deze manier blijven al je EQ- en gain-aanpassingen ook consistent.

Een centimeter in beide richtingen van de draadloze microfoon is een enorm verschil en kan een hele scène bederven. Ook slechte beveiliging van de microfoon zal nachtmerries veroorzaken. Ik heb gewerkt aan My Fair Lady vele jaren geleden in West End. Op een avond ging er op korte termijn een understudy het podium op, waardoor er weinig tijd overbleef om de plaatsing te controleren en een goede pasvorm te garanderen.

Niet alleen had de engineer te maken met de verandering van artiest, maar de oorhanger die hij droeg vloog weg tijdens het grote dansnummer. De understudy probeerde het terug te plaatsen, maar elke hoofbeweging liet het vliegen; niet leuk om te mixen en niet leuk voor de artiest.

Microfoon Plaatsing Opties

Over het algemeen geef ik de voorkeur aan alle microfoons die ik op het hoofd van de artiest moet plaatsen, tussen de slapen, net voor de haarlijn. Door deze positie kan de microfoon op het bot zitten; naar mijn ervaring verbetert dit de basrespons, waardoor een ronder geluid wordt geproduceerd. Ik zou geen tape gebruiken om microfoons aan het gezicht te bevestigen, omdat deze aanpak te oncomfortabel is voor de artiest om mogelijke verbeteringen te rechtvaardigen.

Ik heb de neiging om microfoons te bevestigen aan het haar van de performer met clips. Ik bevestig de clips met milliner elastiek omdat dit je enige flexibiliteit biedt om clips naar behoefte te verplaatsen. De clips zijn er in een paar verschillende kleuren, of je kunt spuitverf gebruiken. Ik zou matte spray aanbevelen, want het glanst niet onder de lichten. Ik gebruik vaak een bleke clip en kleur dan over de bovenkant met strepen van de kleur die overeenkomen met haartypes; zoals een zebra die aan het verstoppen is voor een leeuw! Ik gebruik pennen om dit te doen, omdat ze eenvoudiger te besturen zijn, maar misschien moet je je werk af en toe opnieuw uitvoeren.

Meestal gebruik ik drie clips: één om de microfoonkop te bevestigen en het op de gewenste plaats te houden, één om deze positie te versterken en één om de kabel netjes achter in het hoofd te houden.

Stapsgewijs Proces

Eerst maak ik een scheiding om de microfoon plat in het haar te laten zitten.

Vervolgens gebruik ik een toupet clip om de microfoonkop te bevestigen (je wilt dat de microfoon naar de mond van de acteur wijst).

 

De tweede clip werkt als een versterking van deze eerste positie, waardoor de microfoon wordt verankerd en de positie wordt veiliggesteld. Als deze verkeerd gaat, zal de microfoon nooit op de juiste plek zitten.

De derde clip zit aan de achterkant van de nek net onder die kleine knobbel waar de schedel tegen de wervelkolom aankomt. Je kunt het beveiligen met een tape naar eigen keuze, maar het is niet altijd nodig; vooral als je een kraag hebt en de uitvoering niet bijzonder fysiek is.

Clips zijn fantastisch en betrouwbaar als je tijdens een optreden een microfoon in één positie moet bevestigen, maar ze hebben wel een bepaalde hoeveelheid haar nodig om ze veilig te houden. In gevallen waarin je acteur niet veel haar heeft, moeten we naar alternatieve methoden kijken.

In dergelijke gevallen is het nog steeds het beste om de microfoon aan het hoofd van de artiest te bevestigen, en wel om een aantal redenen:

  • Ten eerste blijft de afstand tussen de microfoon en de mond hetzelfde, wat goed nieuws is voor je front of house engineer!
  • Ten tweede heb je veel minder kans om ruisproblemen op het hoofd tegen te komen. Een goed geplaatste microfoon op het hoofd is veel minder gevoelig om eraf te vallen of voor storingen dan zelfs de meest zorgvuldig geplaatste, op het shirt gedragen microfoon.

Als het haar of kostuum van je artiest onze voorkeurspositie tussen de slapen elimineert, kun je proberen de clips naar het oor te verplaatsen. Als deze lagere positie niet werkt, kunt u ook een oorhanger proberen.

Oorhangers vormen een paar bekende uitdagingen, waarvoor fabrikanten handig oplossingen hebben bedacht in de vorm van frequency boost caps. Terwijl je van het harde bot van de slapen afwijkt, zul je veranderingen in de frequentierespons van de microfoon gaan horen. De kleur van de microfoon verandert en we beginnen modderige, gedempte tonen op te vangen; je kunt dit tegengaan met desk EQ, of door caps te gebruiken om de bovenkant te boosten.

Je kunt kant-en-klare oorhangers kopen, maar ik maak er graag mijn eigen. Hier volgt hoe je dat doet:

Als je een haarspeld neemt en het rechtzet, kun je het op je eigen manier bedekken om het comfortabel te maken voor je artiest. Ik gebruik Luko Tape van 3M. Ik heb een strook gesneden die gelijk is aan de lengte van de haarspeld en de tape om de speld gewikkeld. Vervolgens maak ik een bocht in de speld. Hiermee wordt de voorkant van de oorhanger vastgezet om deze op de artiest te plaatsen en de vorm van de achterkant van hun oor te volgen. Knip tenslotte het overtollige materiaal weg met een zijkniptang (of een sterke schaar) en je hebt een oorhanger.

De voordelen van deze methode zijn dat de artiest de vorm van de microfoon aan zijn of haar oor kan aanpassen en er zeker van kan zijn dat deze blijft zitten zonder de noodzaak van tape of lijm.

Plaatsing van de zender

Met de microfoon goed geplaatst, is het de tijd om na te denken over je volgende uitdaging; de zender.

Voor de meeste uitvoeringen kan de zender comfortabel in een buidel in de taille zitten. Om het te beveiligen, gebruik ik meestal een twee centimeter brede elastische band die aan de voorkant is vastgemaakt met klittenband. De elastische band zal heel goed onder de kleding zitten, op voorwaarde dat de artiest er niet op valt of direct druk op uitoefent.

Ik word vaak gevraagd voor naakte artiesten. Er is in deze situaties vrij veel wat je kunt doen, verrassend genoeg! Het verbergen van de zender op het hoofd is een fantastische oplossing, maar vereist wat vallen en opstaan.

Met de grootte van zenders van vandaag, wordt de taak veel eenvoudiger, maar begin 2000 lukte het ons om een microfoon op een volledig naakte vrouwelijke artiest voor een enkele scène te verbergen door een hoes in haar haar te maken. Vorige maand nog, gebruikten we dezelfde tactieken voor een opera-artiest; de zender was zo licht en comfortabel dat hij het tijdens de hele show op zijn hoofd droeg!

Hier kun je zien hoe het microfoonzakje in een band wordt genaaid, bedekt door een stokpruik die de pruikenafdeling had gevonden. Het paste precies bij onze artiest!

Het zakje was in het haar van de artiest geknipt en aan beide kanten van het hoofd bevestigd met pruik-elastiek en toupet clips.

 

In het voorbeeld worden de definitieve clips niet op hun plaats genaaid, maar de zender zit comfortabel in de nek. Bij het samenstellen van een zendervak is het de moeite waard om ervoor te zorgen dat alle betrokken afdelingen weten dat de uiteindelijke grootte van het apparaat wordt beïnvloed door de antenne- en microfoonaansluitingen. In dit geval moesten we de antenne vastplakken om te voorkomen dat hij uit zijn hoofd stak. Het was volledig onzichtbaar wanneer het correct gemonteerd was dankzij een geweldig teamwork in actie; een bereidwillige artiest en een pruikenafdeling die er helemaal klaar voor stonden om het te proberen, plus enkele handige naaikwaliteiten van de geluidsafdeling.

Als we zouden proberen een gewoon zwart zakje te gebruiken, zouden we niet genoeg haar hebben om de zender te bedekken. Door een beetje camouflage toe te voegen, konden we een comfortabele oplossing creëren zonder de microfoonkabel langs zijn rug te verbergen met behulp van veel tape en make-up.

Verbeteringen in het ontwerp van de apparatuur maken het verbergen van zenders en door het lichaam gedragen microfoons gemakkelijker.

De Conclusie

Als je slechts één ding mee kon nemen uit dit artikel, zou het moeten zijn dat duidelijke communicatie essentieel is. Praat met zoveel afdelingen als je kunt: pruiken, garderobe, artiesten, make-up, stage-management, verlichting. Elke afdeling geeft waardevol inzicht in hoe de show zal werken.

Ik heb bijvoorbeeld onlangs aan een show met een vals plafond gewerkt. Als gevolg daarvan kwam alle verlichting van de zijkanten, wat betekende dat eventuele blootliggende nekkabels stevig vastgezet moesten worden om niet het licht te vangen. Door open te communiceren met de verlichtingsafdeling, konden we tijdig de juiste actie ondernemen om te voorkomen dat ieders dag erg stressvol zou worden.

Dus, check zo vroeg mogelijk bij iedereen in, zelfs als het gewoon een snelle hallo en introductie is; je zult verrast zijn wat je te weten kunt komen in een korte informele ontmoeting. Ik vind het ook nuttig om een praatje te maken over hoe de andere afdelingen werken. Ik wil graag een beetje leren over wat de anderen aan het doen zijn tijdens een productie, zodat ik de beperkingen en uitdagingen begrijp. Op die manier heb je minder kans op misverstanden en wordt ieders werk eenvoudiger en leuker.

Over de Auteur

Zoe Milton

Zoe Milton is freelance geluidstechnicus en beheerder van de Association of Sound designers in het Verenigd Koninkrijk. Ze is gespecialiseerd in discrete plaatsing van draadloze microfoons voor optredens. Haar werk dit jaar omvatte Lost in London, een film geregisseerd door Woody Harrelson, de eenmalige aflevering van het 30-jarig jubileum van Casualty en seizoen 2017 van het Glyndebourne Opera House. Zoe geeft ook les en geeft seminars over plaatsing van draadloze microfoons voor het theater.

Gerelateerde artikelen