Shure Axient Digital "Alive and Swingin'"-tournee

Roger Wagener, FOH Engineer

Het volledige hoorbare frequentie¬bereik klinkt opvallend open, zowel in de hoge frequenties als bij de bassen. Wat betreft geluidskwaliteit en helderheid ga ik er met dit systeem flink op vooruit en ik zal het in de toekomst zeker vaker gaan gebruiken.

Klantbehoefte

Xavier Naidoo, Sasha, Rea Garvey en Michael Mittermeier — die men in de Duitstalige wereld beter kent als 'das deutsche Rat Pack' — gingen in 2017 opnieuw op tournee door Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland onder het motto "Alive and Swingin'". Tussen 10 februari en 2 april hesen deze vier zangers zich weer in hun smokings en toerden ze met hun bigband langs uitverkochte concertzalen vol enthousiast publiek. De tournee besloot met drie concerten in de Jahrhunderthalle in Frankfurt.

Oplossing

Voor de "Alive and Swingin'"-tour 2017 kozen Roger Wagener en Sven Bonse, in overleg met RF-technicus Peter Lorenz, voor een draadloos Axient Digital-systeem bestaande uit één vierkanaals AD4Q-receiver en vier AD2-handzenders met KSM8 dubbelmembraan-cartridges — voor elke leadzanger één. "Ik gebruikte de KSM8-cartridges al een tijdje bij een andere show," zo licht Roger Wagener deze keuze toe. "Al vanaf het eerste moment was ik verkocht vanwege het minimale nabijheidseffect van deze microfoon, en dat bleek ook op de "Alive and Swingin'"-tournee opnieuw een groot voordeel te zijn. Deze dubbelmembraan-cartridges registreren het geluid zo evenwichtig, dat het bijna niet meer uitmaakt op welke afstand de artiest in de microfoon zingt."

Het waren zelfs deze KSM8-cartridges die Roger Wagener lieten kennismaken maken de nieuwe Shure Axient Digital draadloze systemen. "Een paar maanden voor aanvang van deze tournee sprak ik met Jens Stellmacher in zijn functie van Shure Pro Audio Key Account Manager over de KSM8-cartridges die ik op dat moment gebruikte. Tijdens het gesprek bracht Jens dit nieuwe Axient Digital systeem ter sprake en informeerde of ik interesse zou hebben om het nieuwe systeem als één van de eersten live te gebruiken in Duitsland." Roger zag meteen de voordelen ervan. "Het volledige hoorbare frequentie­bereik klinkt opvallend open, zowel in de hoge frequenties als bij de bassen. Wat betreft geluidskwaliteit en helderheid ga ik er met dit systeem flink op vooruit en ik zal het in de toekomst zeker vaker gaan gebruiken."

Axient Digital combineert de beste eigenschappen van bestaande analoge en digitale draadloze Shure-oplossingen als UHF-R, Axient en ULX-D tot een nagenoeg onbeperkt schaalbaar digitaal draadloos systeem met AES3- en Dante-compatibiliteit, dat ongeëvenaarde RF-prestaties en geluidskwaliteit levert. Net zoals het analoge Axient-systeem is Axient Digital zeer ongevoelig voor storingen en signaaluitval. Het systeem gaat bovendien uiterst efficiënt om met het beschikbare spectrum en creëert in de nieuwe High Density-mode tot 47 actieve draadloze kanalen in één 6 MHz televisieband (of 63 kanalen per band van 8 MHz). En de totale latency van het systeem bedraagt minder dan 2 ms. Kortom, Axient Digital is een betrouwbaar en gebruikersvriendelijk systeem dat in allerlei situaties kan worden ingezet, van liveoptredens tot bedrijfspresentaties maar ook voor vast ingebouwde geluidsinstallaties.

Resultaat

Ook monitortechnicus Sven Bonse is na de eerste keer meteen overtuigd door Axient Digital: "Alleen al de betrouwbaarheid van het systeem geeft me een goed gevoel. Ik zou het nu liefst meteen dagelijks gaan gebruiken," zo licht hij toe. "Ik wil er namelijk  volledig op kunnen vertrouwen dat een systeem de hele show blijft werken zonder dat ik na hoef te denken over de draadloze verbindingen — en dat is wat andere systemen, hoe geavanceerd ook, nog niet vaak lukt. Vooral met in-ear systemen merk je kleine onderbrekingen in het signaal direct op." Naast de ongevoeligheid van het systeem voor storingen en signaaluitval, is Bonse met name onder de indruk hoe makkelijk het is om Axient Digital in te stellen voor een show: "Je kunt van tevoren al heel veel doen om eventuele storingsbronnen te elimineren, zeker met Wireless Workbench."

Met het krachtige geluid van de bigband op het podium achter ze, willen de zangers vooral hun eigen zangmicrofoon goed kunnen horen in de drukke en luide monitormix — zeker als ze, zoals in dit geval, met monitorluidsprekers op het podium werken. "Een podium als dit heeft zeer veel geluidsbronnen die allemaal door elkaar heen blazen," vat Sven Bonse kort samen. "Ik ben blij dat we kunnen werken met een systeem als Axient Digital dat het brongeluid bijzonder selectief registreert en daarmee een groot versterkingsbereik creëert."

Vergelijkbare Case Studies