De juiste microfoon kiezen

Toepassing, omgeving en respons. In dit artikel beschrijven we hoe u deze criteria gebruikt om de beste microfoon te kiezen.

1.) Toepassing: Wat wilt u opnemen?

De toepassing is het eerste belangrijke criterium in de keuze van de juiste microfoon. Gaat het om spraak, zang of een instrument? Dynamische microfoons zijn in het algemeen beter voor het opnemen van harde stemmen, gitaarversterkers en drums. Condensatormicrofoons leveren een natuurlijker en meer gedetailleerd geluid en zijn daarom beter voor gevoelige zang en akoestische instrumenten zoals gitaren, blaasinstrumenten en als overheads voor drums.

Vooral wanneer studio-opnamen een natuurgetrouwe geluidsreproductie vereisen, zijn condensatormicrofoons de beste keuze. Kiest u voor een condensatormicrofoon, controleer dan of uw mengpaneel wel de vereiste fantoomspanning kan leveren aan de microfoon, of koop een condensatormicrofoon met batterijvoeding voor het condensatorelement.

2.) In welke omgeving wilt u de microfoon gebruiken?

Wordt de microfoon gebruikt op het podium, in een conferentieruimte of in een opnamestudio? De gebruiksomgeving bepaalt welke richtingsgevoeligheid u moet kiezen. Omnidirectionele microfoons leveren de meest natuurlijke geluidsreproductie. Dit type is echter het meest gevoelig voor rondzingen. Ze werken het beste voor opnames en presentaties waar een kleine versterker wordt gebruikt.

Tijdens optredens met krachtige versterkers en monitors, worden geen omnidirectionele microfoons gebruikt maar cardioïde of supercardioïde microfoons. Deze richtingsgevoelige microfoons pikken recht van voren het meeste geluid op en tegelijk minder omgevingsgeluid en geluid vanaf de zijkanten, zodat er minder kans is op rondzingen.

3.) Microfoonrespons: Heeft u liever een natuurlijk geluid of een specifieke frequentierespons voor bepaalde toepassingen?

Afhankelijk van het gebruik van de microfoon en de omgeving waarin dat gebeurt, kiest u een vlakke of een specifieke frequentierespons. Microfoons met een specifieke frequentierespons (zoals de PGA58, SM58 en Beta 58A) klinken van zichzelf al harder door in de mix zonder dat via het mengpaneel te hoeven regelen.

Maar kies voor het opnemen van geluidsbronnen zonder het originele geluid te “kleuren” voor microfoons met een vlakke frequentierespons (bijv. PGA81, KSM137). Opnamestudio's gebruiken bijvoorbeeld veel microfoons met een vlakke frequentierespons.

Probeer het maar eens: Kies de juiste microfoon